ead> زمین لرزه مورموری از توابع شهرستان آبدانان استان ایلام

امیدوارم لحظات خوبی در این وب سایت داشته باشید .....

زمین لرزه مورموری از توابع شهرستان آبدانان استان ایلام
نویسنده : dr.amir m تاریخ : دو شنبه 27 مرداد 1388

مورموری یکی از شهرهای استان ایلام در غرب ایران است. این شهر در بخش کلات شهرستان آبدانان قرار دارد. جمعیت مورموری درسال ۱۳۸۵، برابر با ۳٬۴۹۱ نفر (۶۸۴ خانوار) بوده است[۱].

این شهر دارای آب و هوایی نیمه خشک با متوسط بارندگی ۳۵۰ میلیمتر در سال می‌باشد. نزدیکی به خطوط ریلی و هوایی استان خوزستان و وجود منابع گاز، نفت، گوگرد و آب دریاچه سد کرخه را می‌توان به عنوان قابلیت‌های بالقوه برای توسعه این شهر دانست. شهرداری در این شهر در سال ۱۳۸۴ تاسیس گردید.

موموری خود یک بخش است و از جمله قطبهای کشاورزی استان ایلام است گویش این شهر نسبت به مرکز شهرستان آبدانان متفاوت است و لر می‌باشند ساکنان اصلی مورموری طایفه دیناروند می باشد که اکنون در شهر موسیان وشهرستان شوش دانیال و پلدختر وخرم آبادوبروجردوسوسنگرد ساکن می باشند نام قدیمی و محلی مورموری "دیناروند" بوده است که پس از چنگ قلعه سی که در آن ایل دیناروند باوالی لرستان در حدود200 سال پیش داشت منجر به ضعف این ایل گشت و پس کشته شدن کایدهمت خان بزرگ رفته رفته از هم پاشیده شد و باروی آوردن ایلات مختلف رفته رفته از دیناروند جدا گشت اکنون بزرگترین طایفه لر موجود در این منطقه کایدخوردهمی باشد هر چند این ایل تا زمان اقتدار دیناروند خودرا از آنان می دانستند. اما رفته رفته با افزایش جمعیت اکنون مستقل گشته‌اند.کایدخورده نام خودراازتیره کاید دیناروند گرفته است چون بعدازدیناروندها ملک مورموری راصاحب شدن به انان کاید خورده لقب دادن به معنی ازکاید کوچک که تیره اصلی آن سیرو می باشد و از جمله تیره‌های دیگر این طایفه می‌توان به بن ریزی، لته، نیاز، درگاه، داوود، چراغ، اورایم، برایم، فرزالی، رحمت اله نام برد. همچنین در این شهر طوایف مختلفی از جمله بیرانوند( بور، ...)و مردمانی با لهجه لکی زندگی می‌کنن.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: روزانه و روز مره، ،


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.




تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به راهنمای گردشگری استان لرستان و اراک مي باشد.